Kundavtal

KUNDENS INFORMATION OCH JURIDISKA ANSVAR OCH RÄTTIGHETER________________________________________

Urkundsförfalskning
Det ligger på kundens ansvar att se till att den adress som lämnas vid beställningstillfället är korrekt. Om varan beställs av en köpare under 18 år har målsman kundansvar för beställningen med sina person- och kontaktuppgifter. Beställning i annan persons namn utan dennes medgivande kallas urkundsförfalskning och är en kriminell handling.

Personuppgiftslagen
I och med din beställning godkänner kunden att Thomas Audio lagrar och använder angivna uppgifter för att den service förväntas ska kunna genomföras. Enligt personuppgiftslagen har kunden laglig rätt att få all information som finns registrerad under kundens namn. Kunden kan när som helst begära rättelse i informationen eller begära borttagning från kundregistret. Thomas Audio försäkrar att kundens personuppgifter inte kommer säljas eller överlåtas till någon annan.

PRISER OCH LEVERANS______________________________________________________________________________

Thomas Audio reserverar sig för priser i webbutiken som är felaktiga på ett uppenbart sätt. En beställning som görs på en sådan produkt lyfts bort och den insatta betalsumman krediteras och återbetalas till angivet konto.
Varor utan prisangivelse kan beställas via en dialog med Thomas Audio på mobil 0763-094900.
Om en prisändring på en vara sker efter att beställningen är gjord innan varan skickats till kunden bibehålls det tidigare angivna priset.

Hämta ut i tid
Den tid som en order kan ligger kvar hos DHL, Schenker, Posten eller deras ombud kallas för liggtid som normalt är 14 dagar. Om varan inte löses ut under den tiden går den i retur. Fraktavgiften debiteras då av kunden plus en avgift på 290,00 kr för hanteringen som uppstår. För större gods som går med hemleverans faktureras kunden fraktbolagets angivna fraktavgift

Synliga skador på beställda varor bör vid mottagandet reklameras alltid till fraktbolaget. Kolla noga vid uthämtningen fotografera gärna. Skador utanpå och inuti anmäls till fraktbolaget inom som det heter ”skälig tid” dom vanligtvis gäller inom två månader från det datum varan emottogs. Ett råd är att inte vänta. Gör en anmälan så snabbt som möjligt för en smidigare hantering. Varor med saknat innehåll, felaktigt skickade varor eller annat som inte rör fraktbolaget skickas tillbaks till Thomas Audio inom skälig tid. 

ÅNGERRÄTT OCH AVBESTÄLLNING_____________________________________________________________________

Ångerrätt
Kunden har enligt distansavtalslagen rätt som privatperson rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. Om varan gått sönder vid normal användning har kunden rätt att inom 6 månader från mottags-datum få varan lagad eller utbytt mot samma eller liknande vara. Annat gäller om varan har ett fabrikationsfel som uppstår oberoende av att den använts.
OBS! Hörlurar och in-ear-lurar (IE) ingår inte i ångerrätten då de vilar direkt mot hud och öronvax. Undantaget gäller naturligtvis om förpackningen återlämnas obruten.Se längre ner.
Varan som ångras måste returneras i ursprungsskick i sin originalförpackning. I annat fall debiteras kunden för kostnader som Thomas Audio behöver göra för att återställa produkten i sitt ursprungliga skick för att kunna sälja den till en annan kund.
VIKTIGT! Tänk på att inte försluta reklam-designade emballage med silvertejp, då silvertejp förstör ytan och gör den i princip omöjlig att återställa.
Norska kunder:
Tull och avgifter återbetalas inte till kunden, om kunden önskar returnera varan. 

Avbeställning
Kunden kan utan kostnad avbeställa en order fram till det att ordern levereras, även vid försenade leveranser, men inte avbeställas om ordern är en specialbeställning. Har du betalat i förskott får du tillbaka dina pengar på ditt angivna konto. En gjord ångrad order kan förhindras innan varan gått iväg genom att snarast möjligt kontakta Thomas Audio 0763-094900. Mail går bra men kan riskeras bli observerat för sent. Meddelande via SMS, Messenger och liknande mobila meddelanden godkänns ej då den sortens meddelanden lätt kan riskeras att inte upptäckas i tid.

Vid allt för lång väntan
Om kunden anser att en leverans dröjer för länge och vill avbeställa produkten måste avbeställningen vara gjord innan leveransen gått iväg via e-post info@thomasaudio.se så vi kan stoppa en eventuell sändning i tid.På grund av besväret av att inte fått varan som förväntat betalar Thomas Audio frakten som skickas till ett ombud via PostNord, Schenker eller DHL till adressen:
Thomas Audio
Sturegatan 10
702 14 Örebro

LAGAR OCH REKLAMATIONER_________________________________________________________________________

Läs gärna inne på Konsumentverkets information om Distansavtalslagen SFS 2005:59
Här ett utdrag:
Om du har köpt en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.”
Läs om distansavtalslagen i (PDF)

Garantier och reklamationer
Vi följer svenska leverantörers garantivillkor och lämnar 2 års garanti på de flesta av våra märken med undantag av vissa produkter. Vid köp av Intelligent Sounds Högtalare ingår 10 års garanti.
3 års reklamationsrätt på fabrikationsfel enligt Konsumentköplagen.

Om du befinner dig utanför Sverige.
Vid försäljning utomlands lämnas en Europagaranti som gäller under ett års tid. Skickas varan till en svensk serviceverkstad tillämpas den gällande riksgaranti. Frakten faktureras kunden. Garantin innebär att kunden inom två år kan lämna in den felaktiga produkten till en auktoriserad servicefirma i närheten av kunden och få den reparerad kostnadsfritt.

Konsumentköplagen
Thomas Audio tillämpar den nya konsumentköplagen, då kunden har rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att köparen kan påvisa att det är ett uppenbart fel på varan, Säljaren kan bestrida reklamationen om det uppenbart beror på uppenbart, otillbörligt slitage och liknande som direkt beror på en ovarsam behandling. Vad som anses vara ett fel på en vara avgörs av Thomas Audio eller dess servicepartner.
Thomas Audio ersätter kundens fraktkostnader vid reklamationer och skickar ut fraktsedlar om reklamationen beror på ett uppenbart ursprungsfel som kan konstateras. Om en vara reklameras och inga fel konstateras av Thomas Audio reserverad serviceverkstad faktureras kunden 700,00 kronor.  Viktigt! Spara fakturan/kvittot som ska visas upp för att garantin skall gälla. Frakten står vi för. 

Vid tvist
Om en tvist uppstår följer Thomas Audio Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Dessa är inkluderade i angiven information här ovan.

Online dispute resolution
Follow this link to the website of the European Commission’s entity for online dispute resolution for consumer disputes: http://ec.europa.eu/consumers/odr/ – further information is expected to be available. Should you have any initial questions concerning a potential dispute resolution, please email us at info@thomasaudio.se